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    CPSA Students Caucus Meeting








    Congrès annuel de l'ACSP 2019 - 4 juin 2019
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    Workshop: The Official Languages Act at 50
    Le 50e anniversaire de la Loi sur les langues officielles








    Congrès annuel de l'ACSP 2019 - 4 juin 2019
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    Reception: Department of Political Science
    University of British Columbia








    Congrès annuel de l'ACSP 2019 - 4 juin 2019
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    Association canadienne de science politique
    Programme du congrès annuel de l'ACSP 2019

    LA POLITIQUE AUTREMENT;
    PARLER FRANC, PARLER VRAI

    Organisé à l'Université de la Colombie-Britannique
    Mardi le 4 juin 2019 au jeudi 6 juin 2019
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    Discours présidentiel
    François Rocher, CPSA President

    Vie et mort d’un enjeu
    la science politique canadienne
    et la politique québécoise

    Location: CIRS 1250
    Mardi le 4 juin 2019 | 17 h 00 - 18 h 00
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    Keynote: UBCIC Grand
    Chief Stewart Phillip

    Asserting Indigenous
    Title and Rights in 2019

    Location: CIRS 1250
    Mardi le 4 juin 2019 | 10 h 30 - 12 h 00
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    Keynote Speaker: Wendy Brown
    In the Ruins of Neoliberalism:
    Our Predicaments:
    the Rise of Anti-democratic
    Politics in the West

    Location: CIRS 1250
    Mercredi le 5 juin 2019 | 14 h 00 - 15 h 30
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    Keynote Speaker: Roland Paris
    Canada Alone?
    Surviving in a Meaner World

    Location: CIRS 1250
    Jeudi le 6 juin 2019 | 10 h 30 - 12 h 00

ACSP/ACPAP, section sur l’administration publique



K15 - Civil Servants and Decision-Making

Date: Jun 6 | Heure: 08:45am to 10:15am | Location: SWING 409

Chair/Président/Présidente : Jean-Patrick Villeneuve (Università della Svizzera Itliana)

Discussant/Commentateur/Commentatrice : Isabelle Caron (Dalhousie University)

Speaking Truth to Power : La face cachée des réseaux en tant que modèle de gouvernance au Nouveau-Brunswick: Christine C. Paulin (Université de Moncton), Stéphanie Collin (Université de Moncton)
Abstract: La question de la gouvernance est largement abordée dans le domaine de l’administration publique depuis ces dernières années (Chevalier, 2003; Osborne, 2010; Peters & Pierre, 1998; Pollitt & Bouckaert, 2017; Rhodes, 2000; Yo, 2017). Le cas de la province du Nouveau-Brunswick (NB) n’y fait pas exception, et mise notamment sur les dimensions du développement territorial (Mulamba & al., 2015; Guillemot, 2015), de l’immigration (Farmer et al., 2013), des communautés francophones en situation minoritaire (Landry & al., 2010; Forgues, 2014), de la santé (Collin, 2018) et de la démocratie délibérative (Paulin, 2016, 2017). Dans la foulée de ces travaux, nous nous intéressons à un modèle de gouvernance particulier, soit celui des réseaux de santé néo-brunswickois (Collin, 2018). Le NB représente un cas particulièrement pertinent à étudier, puisque l’environnement est influencé par une conjoncture linguistique complexe, où les réseaux francophones et bilingues sont centraux aux dynamiques et rapports de pouvoir lors du processus décisionnel (Paulin, 2016). Cette recherche confirme d’ailleurs que cette conjoncture décisionnelle habite non seulement la notion de Speaking Truth to Power (Bourgault & Savoie, 2009; Savoie, 1999), elle influence également les rapports de pouvoir entre les acteurs d’un réseau et la prise de décision qui en découle. Nous suggérons une lecture complémentaire entourant l’étude des réseaux et de ses modèles décisionnels. Nous visons, d’une part, à mieux comprendre comment s’articule le concept de la neutralité politique en contexte de gouvernance contemporaine au NB, où l’on retrouve dans le secteur de la santé un modèle de gouvernance en réseaux. D’autre part, nous nous intéressons à définir en quoi cette face cachée influence la capacité décisionnelle et l’atteinte des objectifs visés par les réseaux de santé. Enfin, nous souhaitons proposer un cadre de gestion qui soit plus approprié à cette réalité du Speaking Truth to Power; cette dernière étant manifeste au sein de l’administration publique néo-brunswickoise, tant au niveau des ministères à vocation sociale (Paulin, 2016) que dans les réseaux de santé à l’étude.

545.Paulin-Collin.pdf


Skills for Whom? Participant Selection Processes and the Question of Fairness in Ontario: Alix J Jansen (University of Toronto)
Abstract: In the face of labour market frictions and the “new” social risks of the 21st century, many countries have adopted a human-capital focused approach to welfare in which upskilling a country’s population is seen as a path to inclusive economic growth (Gingrich & Ansell, 2015; Hemerijck, 2015). Active labour market policies and programs are a central tenet of the social investment approach worldwide, and a core pillar of the Canadian Government’s Inclusive Innovation strategy. While much can be said about the effectiveness of these programs, my work analyzes active labour market policies from a different angle. In this paper, I will identify the ways that access to training programs is determined in Ontario for people who receive Employment Insurance versus Ontario Works, the province’s form of income support for unemployed people who do not have access to Employment Insurance. It seeks to answer the question: What explains which people have access to skills and training assistance while receiving state income support? By analyzing the formal processes by which referrals are made to ALMPS and comparing the processes for the different types of income support available in the province, I show how different referral processes shape access to support. In doing so, I provide an assessment of one aspect of inclusivity in Canada’s response to labour market disruption. I generate insights about the degree to which decisions about access to social services are devolved or externalized to contracted service providers and the implications of welfare state devolution for state capacity.

666.Jansen.pdf


Transforming the Relationship Between the Canadian Military and Indigenous People: Evidence From the Traditional and Social Media: Jean-Francois Savard (École nationale d'administration publique), Mathieu Landriault (Université St-Paul)
Abstract: The current Canadian government has for central objective to foster reconciliation with Indigenous people. This effort means among other measures to adopt more inclusive policies designed at ensuring proper representation of Indigenous people in key Canadian institutions. The Department of National Defence (DND) and the Canadian Forces (CF) are among these institutions as the 2017 Defence Policy framed diversity as one of its pillars. However, we know that obstacles prevent Indigenous people from joining the CF. Perceptions by Indigenous people that DND or the CF would not be welcoming of them could act as an obstacle for recruitment. This communication has for objective to analyze the content of social media communication issued by key officials at DND and CF on indigenous issues. The primary aim will be to analyze how their communication changed from the Harper government to the Trudeau government. A second objective will be to figure out the reception that these messages received in the public. An analysis of the popularity of DND and CF tweets will help us zero in on the messages that connect with the Canadian populace. We will then contrast social media communication of these two institutions with the media treatment of such issues in traditional media.

105.Savard-Landriault.pdf




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