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    CPSA Students Caucus Meeting








    Congrès annuel de l'ACSP 2019 - 4 juin 2019
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    Workshop: The Official Languages Act at 50
    Le 50e anniversaire de la Loi sur les langues officielles








    Congrès annuel de l'ACSP 2019 - 4 juin 2019
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    Reception: Department of Political Science
    University of British Columbia








    Congrès annuel de l'ACSP 2019 - 4 juin 2019
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    Association canadienne de science politique
    Programme du congrès annuel de l'ACSP 2019

    LA POLITIQUE AUTREMENT;
    PARLER FRANC, PARLER VRAI

    Organisé à l'Université de la Colombie-Britannique
    Mardi le 4 juin 2019 au jeudi 6 juin 2019
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    Discours présidentiel
    François Rocher, CPSA President

    Vie et mort d’un enjeu
    la science politique canadienne
    et la politique québécoise

    Location: CIRS 1250
    Mardi le 4 juin 2019 | 17 h 00 - 18 h 00
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    Keynote: UBCIC Grand
    Chief Stewart Phillip

    Asserting Indigenous
    Title and Rights in 2019

    Location: CIRS 1250
    Mardi le 4 juin 2019 | 10 h 30 - 12 h 00
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    Keynote Speaker: Wendy Brown
    In the Ruins of Neoliberalism:
    Our Predicaments:
    the Rise of Anti-democratic
    Politics in the West

    Location: CIRS 1250
    Mercredi le 5 juin 2019 | 14 h 00 - 15 h 30
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    Keynote Speaker: Roland Paris
    Canada Alone?
    Surviving in a Meaner World

    Location: CIRS 1250
    Jeudi le 6 juin 2019 | 10 h 30 - 12 h 00

Politique locale et urbaine



E05(a) - Local Deliberative Democracy II

Date: Jun 4 | Heure: 01:30pm to 03:00pm | Location: SWING 308

Chair/Président/Présidente : Salomé Vallette (Institut national de la recherche scientifique)

Discussant/Commentateur/Commentatrice : Alison Smith (University of Toronto)

La parole citoyenne et la délibération en cas de controverse socio-environnementale: Ariane Lafortune (Cégep Édouard-Montpetit)
Abstract: Avec la réforme de la Loi sur les mines, les Municipalités régionales de comté (MRC) ont acquis le pouvoir de désigner des territoires comme étant incompatibles avec l’activité minière (Assemblée nationale, 2013). Cette communication portera sur une recherche-action basée sur l’expérience d’une consultation citoyenne qui avait pour but de définir ces critères d’incompatibilité. L’objet de la conférence est l’évaluation de la pertinence du transfert d’un dispositif d’aide à la décision, la consultation par consensus informé (CCI) (De Coninck et Séguin, 2010), vers un nouveau domaine d’application, soit les controverses socio-environnementales en aménagement du territoire. La question de recherche porte sur l’utilité et les conditions d’application d’une méthode de consultation basée un processus la délibération (Blondaux et Sintomer, 2002) accompagnée d’un processus d’autoformation avec un haut niveau d’autonomie et un dialogue avec des experts. L’hypothèse est que la CCI, par la délibération d’agents sociaux non spécialistes libérés d’intérêts personnels, amène un regard neuf et intégré d’une controverse et que les recommandations permettent d’identifier certains écueils au niveau de l’acceptabilité sociale et de proposer des solutions innovantes. Plusieurs méthodes de recherche ont été utilisée (entrevues, observation participante, analyse de contenu) afin de faire une analyse des études de cas, soit la MRC de La Vallée-de-l’Or, qui comprend entre autres la ville de Malartic dont un quartier résidentiel a été récemment déplacé pour faire place à une mine à ciel ouvert, et la MRC des Sources habitant la ville d’Asbestos, dont les résidus de l’exploitation de l’amiante pourraient être exploités.

527.Lafortune.pdf


Democratic Innovation in the City: Spencer McKay (University of British Columbia), Edana Beauvais (McGill University)
Abstract: Increasingly, democratization is happening at the grassroots as local decision-makers innovate with new ways to engage citizens in participatory and deliberative processes, and activists, practitioners, and scholars look for new ways to make municipal governments more responsive to those affected by local decisions. The Participedia Project, a global network of scholars and practitioners dedicated to understanding democratic innovations, have developed a standard survey for studying participatory and deliberative processes in a systematic way. In this project, we use the Participedia survey to assess a range of participatory processes – with a range of different institutional designs – across British Columbia’s Lower Mainland. Our study lends insight into the array of different ways residents can become engaged in local decision-making and offers advice for best practices.


Governing the Community: Neighbourhood Houses as Agents of Civic Engagement and Political Change: Oliver Schmidtke (University of Victoria)
Abstract: This paper is based on the results of a collaborative research grant investigating Neighbourhood Houses (NHs) in Metro Vancouver. The central research question is directed at the role of NHs in governing the local community from a place-based perspective considering their twin role as service providers and community advocates. What are the political ambitions of NHs in terms of working with and on behalf of the community as an independent, grassroots civil society organization? How and through what kind of processes do NHs in Greater Vancouver contribute to governing the community and stimulating democratic practices? Addressing these questions, the paper explores how NHs in Metro Vancouver have provided institutional capacity for the empowerment of marginalized social groups, bottom-up governance and effective policy initiatives. The empirical analysis draws on semi-structured interviews conducted with Executive Directors of NHs, other NGOs, and representatives of the city. In addition, the paper is based on surveys and focus groups conducted at various NHs. Interpreting these findings, the paper will elaborate on two aspects of NHs as agents of civic engagement and political change: First, NHs are critical in facilitating the development of social capital by connecting citizens, helping them to overcome their social isolation, and providing them with the tools to become involved in communal affairs. Second, NHs provide a significant forum for place-based governance operating at a complex intersection between community members and different levels of government.




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